سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ستاره گرجی

کودک درون

تمرین : نوشتن نامه ی عذرخواهی برای کودک درون. ( یک نامه ی کلی )

 برای کودک درونتون با دست راستتون بنویسید  و اقرار کنید که قبول دارید که آنگونه که اون دوست داشته او را مورد توجه قرار نداده اید.

تمرین : نوشتن پوزش نامه  برای موارد خاص  و مختلف :

با دستی که به اون مسلط هستین پوزش نامه ای برای کودک درونتون بنویسید. از او برای مواقعی که حالت انتقادی شدید و آمرانه و بی صبرانه داشته اید، یا مواقعی که نیازهای اون رو مورد غفلت قرار داده اید یا نادیده گرفتینش یا  اون رو وادار به کاری کردین که مورد علاقه اش نبوده طلب بخشایش و عفو کنید.به کودک درونتون بگید دارید سعی می کنید تا یاد بگیرید به شیوه ی بهتری از اون مراقبت کنین. از اون تشکر کنید که احساسها و نیازهاش رو با شما در میون گذاشته و عذرخواهی کنید که شما اونها رو ندیده گرفتین. در پایان براش امضا کنید : از طرف والد مهر آمیز تو.

راه دیگر برای جلب اعتماد کودک درونتون، نوشتن نامه ی عاشقانه به اونه! این شیوه بسیار موثر و سودمنده.به ویژه برای کسانی که احساس می کنند در کودکی یا بزرگی مورد سواستفاده قرار گرفته اند یا نادیده گرفته شده اند. افرادی که در کودکی پرستاری و مراقبت کافی را نستانده اند ( بیشتر ما این حس رو در درونمون داریم ) اغلب در بزرگسالی پدری و مادری کردن برای کودک درونشون رو کاری شاق می دونن. ( همونطور که گفتم شاید راحت برای دیگران والد بشن اما برای خودشون نه. شاید راحت دیگران رو ببخشن یا دوست بدارن اما همین کارها رو برای خودشون سخت انجام می دن.)

در اینجا هم مثل همه جا، " عشق " پاسخ همه ی پرسشهاست. عشق خودتون رو نثار کودک درونتون کنید. گشایش دل زمانی اتفاق می افته که به کودک درون اجازه بدیم تا صحبت کنه. شناخت راستین کودک درون یعنی عشق ورزیدن به اون و دوست داشتن خود. در آغاز این عشق ورزیدن به خود برای کودک درونتان ( یعنی برای خودتان) یک نامه ی عاشقانه بنویسید.

 تمرین : نوشتن نامه ی عاشقانه برای کودک درون.

با دستی که به اون تسلط دارین بگذارید که والد مهرآمیز درونتون برای کودک درونتون نامه ای عاشقانه بنویسه. همه ی ویژگیهای یکتا و منحصر به فرد کودک درونتون رو مورد تحسین قرار بدین ( اونها همون ویژگیهای خوب خودتون هستند) و به اون بگید که تا چه اندازه دوستش دارید. به کودک درونتون بگید که برای مراقبت بهتر از اون چه می کنید و قصد دارید در آینده چه کارهایی برای اون بکنید.

تمرین :واسطه قرار دادن دیگران.

 وقتی ما می خوایم اعتماد کسی رو به دست بیاریم که با کارهامون اون رو به خودمون بی اعتماد کردیم، گاهی از دیگران که مورد اعتماد اون هستند کمک می گیریم. در برخورد با کودک درون هم میشه از این شیوه استفاده کرد.اگر در زندگی شخصی را می شناسید که در کنارش احساس ایمنی می کنید از او بخواهید که اون نامه ی عداشقانه تون رو با صدای بلند برای کودک درون شما بخونه. بعدش در روی یک کاغذ  یک بار با دست راست ( از قول والد مهرآمیز)و یک بار با دست چپ ( از قول کودک درون) احساسی رو که از دریافت این پیام عاشقانه احساس کردید بنویسید.

 تمرین :کشیدن تصویر والد مهرآمیز.

 تصویر والد مهرآمیز رو با دست راستتون بکشید. از کودک درونتون هم بخواهید که تصویر اون رو با دست چپ بکشه. آیا بین این دوتا خیلی تفاوت هست؟ تصویری را که کودک درونتون کشیده، در جایی قرار بدید که بیشتر مواقع بتونین اون رو ببینین.

نکته ی مهم _ یادمون باشه که همون طور که اگه کودکی از پدر و مادر دروغ بشنوه به اونها بی اعتماد میشه کودک درونمون هم اگه از ما وعده های دروغین بشنوه بسیار آزرده میشه.و اگه این امر پی در پی رخ بده اون با یک دنیا خشم و انزجار پنهان میشه.برای ایجاد رابطه ی درست با کودک درون لازمه از اون بپرسیم که به چی نیاز داره. بعد با گوش سپردن و آنگاه به طرزی شایسته و مناسب پاسخگو بودن می تونیم عملا" به کودک درونمون نشون بدیم که متعهدانه به اونچه که داریم وعده اش رو می دیم عمل می کنیم. با کلمات نمیشه کودک درون رو گول زد چون اون عمل ما رو باور می کنه. پس وعده هایی رو بدید که از پسش بر می آین و بعد به اونها عمل کنید.

 بعد از نوشتن این نامه ها زمان انجام تمرینیست تا به کودک درون ثابت کنیم واقعا" قصد مراقبت از اون و دیدن خواسته هاش رو داریم.

 تمرین : مراقبت از کودک درون.

1 _ از کودک  درونتون بپرسین که در این زمان از زندگیتون به چه نوع مراقبتی نیاز داره و بگذارید کودک درونتون با دستی که به اون تسلط ندارید پاسخ بده. بکوشید پاسخهاتون صریح باشه مثلا: " دوست دارم هر روز صبح قدم بزنم  یا یه روز اصلا" کارخونه نکنم یا ..."

 ? _ با دستی که بر اون تسلط دارید به طور واضح و مشخص برای کودک درونتون بنویسید که در پاسخ به درخواستهاش چگونه از اون مراقبت خواهید کرد.

3 _ پاسخها رو در تقویم شخصیتون بنویسید تا اونها رو از یاد نبرید. اونها رو در برنامه ی روزانه تون بگنجونید و به اونها عمل کنید.مثلا" دوشنبه ناهارم رو توی پارک می خورم. سه شنبه فقط استراحت می کنم و کار خونه نمی کنم. چهارشنبه دوچرخه بازی می کنم و ...

4 _ با دستی که بر اون تسلط ندارید تصویر والد مهرآمیز و کودک درونتون را در حال انجام یکی از کارهای فهرستتون بکشید. 

تمرین :  شخص مهرآمیز.

1 _ به شخصی فکر کنید که در زمانی از زندگیتون احساس کرده بودید که مورد محبت و مراقبت او قرار گرفته اید. شاید این فرد همسر یا پدر یا مادر یا یک همسایه یا دوست یا معلم یا حتی درمانگرتون بوده.

2 _ از کودک درونتون بخواهید که تصویر شما و اون شخص را بکشد. زمانی را نشان دهید که احساس می کردید مورد محبت و توجه این شخص قرار گرفته اید. تصویر را با دستی که به اون تسلط ندارید بکشید.

3 _ گفتگویی را بنویسید .بگذارید کودک درونتون با دستی که به اون تسلط ندارید بنویسه که از دریافت آن عشق و محبت و مراقبت چه احساسی داشته. با دستی که به اون تسلط دارید، بگذارید شخص مهرآمیز بگوید که ایثار اون عشق و محبت چه احساسی در اون به وجود می آورده.

4 _ اگر در این هنگام چیزی شما را می آزارد، بگذارید تا کودک درونتون با دستی که به اون تسلط ندارید برایتان بنویسد که چه چیز ناراحتش کرده است. آنگاه بگذارید شخص مهرآمیز گذشته ها _ با دستی که بر اون تسلط دارید _ پاسخ بده و راه حلی ارائه بده.

ابراز عشق به کودک خشمگین درون :

دوست داشتن یا پذیرش کودک خشمگین درون برایمان بسیار دشوار است.اما والد مهرآمیز می تونه این کار رو انجام بده. در طول گفتگو با کودک درون اون می تونه به شکل کودک غمگین، کودک خشمگین، کودک آزاردیده، کودک بازیگوش، کودک خوشحال و .... حالاتش رو به ما نشون بده و عواطف مختلفی رو بروز بده. اگر والد مهرآمیز درونتون رو فعال کنید  و آروم بر جا بمونید این آرامش شما به کودک این اعتماد رو می ده که احساس واقعیش رو بروز بده بدون اینکه بترسه شما ناراحت بشید. بگذارید حتی وقتی عصبانیه خودش باشه چون ابراز خشم به شیوه ای ایمن به کودک درون این امکان رو می ده که به سوی سایر احساسها توجه کنه.

تمرین هشیاری :در پایان این تمرینات با دستی که بر اون تسلط دارید واکنشهای خودتون رو درباره ی والد مهرآمیز بنویسید. بدون هیچ انتقاد یا تجزیه و تحلیلی هر کاری رو که کردید مورد بازنگری قرار بدید. به اختصار بنویسید که چه تمرینهایی کردید و در این تمرینات چه چیزهایی رو کشف کردید؟ آیا پی بردید که والد مهرآمیز درونتون در زندگی روزانه تان فعاله؟ در کدامیک از اوضاع و شرایط او را فعال می بینید؟ کودک درونتون در کدام زمینه ها به شدت نیازمند والد مهرآمیز درونتان است؟

خدایا! کمکمان کن تا مهر ورزیدن را از تو بیاموزیم و برای خود والدی مهرآمیز باشیم. آمین!

 


نوشته شده در جمعه 89/7/30ساعت 1:41 عصر توسط یوسلیانی نظرات ( ) | |



قالب جدید وبلاگ پیچک دات نت











<
style="BORDER-RIGHT: 3px solid; BORDER-TOP: 3px solid; BORDER-LEFT: 3px solid; BORDER-BOTTOM: 3px solid"
height=46 width=147 classid=clsid:6BF52A52-394A-11D3-B153-00C04F79FAA6>
stretchtofit="true" loop="true" enablecontextmenu="false" showcontrols="true"
height="165" width="135" name="WMP1">

کداهنگ میخواهی بیاتو